onsdag den 12. maj 2010

Tanker om vejret

Bøgen er igen sprunget ud og tæppet af anemoner, der har bredt sig som et frodigt tæppe ud over hele skovbunden, begynder i det små at visne bort. Var det ikke for dette næsten efterårsagtige majvejr, var processen jo nok gået meget hurtigere. Som det er nu, kan vi glæde os over blomsterpragten lidt endnu på vores skovvandringer, hvis vi ellers vover os ud i gråvejret. Læste her til morgen, at det kolde vejr betyder, at honningbierne holder sig inde i kuberne for at holde ynglen varm og derfor ikke udfører bestøvelsesarbejdet - til skade for honningproducenterne og plantageejerne. Spekulerer på, om det kan betyde, at kirsebærrene bliver færre - og priserne tilsvarende større. Om honning bliver en begrænset ressource.... Men jeg forstår nu godt honningbierne; er der noget vigtigere end at holde ynglen varm og tilpas?! Så må vi andre undvære, og det går jo nok. Vi kan jo nyde frugten eller nektaren så meget mere, når vi nipper til de små eksklusive mængder.

Hav en dejlig dag, hvis du læser denne blog - og pas på din yngel!

1 kommentar:

Jørgen Carlsen sagde ...

Hej,

Fornøjeligt at se - og læse - dine vejrtanker. Pokker til vejr. Jeg har lige været på genbrugsstationen med affald og blev grundigt våd i denne vinterkolde maj med 5 graders varme. På vejen hjem tænkte jeg at bestøvningen ikke bliver god i år, men heldigvis er vore æbletræer ikke sprunget ud og vi kan da håbe på lidt varme så bierne kommer på besøg, således at vi kan nyde godt af deres anstrengelser til efteråret.
Jeg måtte naturligvis kommentere på din blog, når jeg nu så at indlægget er skrevet for 4 minutter siden. Det så jeg fordi jeg skulle til at lave en post på Roskilde Daily Photo - den skulle netop handle om "Aften rød giver morgen blød". Den kommer om få øjeblikke.