mandag den 3. november 2008

Mørke morgener

Under den daglige morgentur med hunden ser jeg hver dag de ritualer, som morgentravle forældre til meget små børn har omkring aflevering af deres dejlige unger. De er travle - ser lidt fjerne ud, de fleste. På nogle er det som om, at ansigtshuden er spændt stramt ud over kraniet - de skal videre. det skærer måske i hjertet af aflevere den lille. Hvem ved?! Måske er det lettere at klare arbejdslivets krav end den lilles - familiens!?

Dagplejemoderen har gjort det så fint og hyggeligt, at det må bidrage positivt til disse situationer; i denne tid er der forskellige udendørs lamper med stearinlys i hendes indkørsel foruden de obligatoriske fine planter i nydelige krukker.

Selvom det uden tvivl må være en til tider svær omgang at aflevere sin lille skat til andre, så er jeg sikker på, at denne dagplejemor - og den anden, jeg også kender til i området - gør rigtig meget for at afbøde den eventuelle ked-af-dethed hos både forældre og baørn. Alligevel tænker jeg i mit stille sind, hver gang jeg ser en bil svinge ind foran dette hus, og forældre myldre ud af bilen for at trække et træt barn ud af en barnestol: Godt det ikke er mig! Hvor må det være svært - og tænk den korte tid, de små er små! Så synd det er, at forældrene ikke har tiden til virkelig at nyde dem i store mundfulde, de små! Jeg nyder dem lidt på afstand - og går videre med min hund.

Ingen kommentarer: