mandag den 10. november 2008

Og så må jeg lige anstrenge mig lidt!

Ja, det må jeg, fordi dét, jeg lige tænker på nu, skal have lidt ekstra på for at blive rigtig glædeligt - medmindre naturligvis man kan finde det glædeligt med gode undren´er og indsigtfulde (sic!) erkendelser (og det gør jeg jo faktisk, så er det vel ok!) Jo, for det er min blog, så det vælger jeg bare!

Kender du det, at du er sammen med en person, der har et meget stort behov for at være klog - klogere end dig?! Sådan en, som hver gang du siger noget, liiige skal komme med en kommentar, der stiller spørgsmåltegn ved dit udsagn. En person, der måske oven i købet er parat til at hæve stemmen lidt, afbryde dig eller lignende, for at markere sin overvældende viden. Eller som taler i en så uendelig strøm, at du drukner i ord - og aldrig eller næsten aldrig har mulighed for at få indført et ord.

Det hænder for mig ind imellem, at jeg løber ind i sådanne personager - og det er altså urart, det må jeg indrømme! Jeg får det sådan, at jeg virkelig griber mig selv i at overveje, om det nu er ulejligheden værd at tilbringe min sparsomme fritid i personens selskab. Hvis det så oven i købet foregår i mit hjem, så er situationen på mange måder værre, for dels kan jeg jo ikke bare gå min vej, og dels så kan jeg få oplevelsen af, at en sådan person "skider i min rede" - Ja, det kan jeg altså! Sidst det skete for mig, var for ganske nyligt. Det var med en dejlig kvinde, som jeg sætter vældig meget pris på, men som jeg egentlig ganske ofte har haft denne oplevelse med. Det er faktisk lidt træls at erkende det, for hvad siger det så mig om mig?! Jo, der er klart egenskaber ved denne kvinde, som jeg sætter pris på, men der er altså også nogle, som jeg har lidt vanskeligt ved at forlige mig med - og dette behov for at få ret er altså en af dem. Retfærdigvis skal det siges, at hun senere på aftenen fik sagt i en bisætning, at hun vist havde reageret lidt voldsomt. Dét hørte jeg - og det er jo en af grundene til, at jeg sætter pris på hende alligevel; fordi det er muligt for hende at reflektere over sig selv og erkende det, hvis hun går vel vidt.

Men faktisk har jeg besluttet, at livet er for kort til at tilbringe tid med personer, der absolut skal hævde sig på min bekostning - eller som har et meget stort behov for at fremstå som særligt vidende og kløgtige. Selvom jeg nok har fornemmelsen af, at der ligger nogle gode forklaringer bag denne adfærd, så gider jeg altså ikke at lægge ryg og tid til uartig adfærd - og dette finder jeg faktisk uartigt og anstrengende!

Ingen kommentarer: